Adblue uitschakelen

Een Adblue-systeem uitschakelen laat u eenvoudig in onze werkplaats doen. Hiermee verhelpen wij een breed scala aan problemen met het Adblue-systeem van uw auto. Wij passen de software aan waardoor het bijtanken van Adblue niet meer nodig is. Zo bespaart u veel kosten.

Steeds meer dieselmotoren gebruiken AdBlue om hun NOx-uitstoot te beperken, deze mengeling van water en ureum werkt erg goed, maar moet u regelmatig bijvullen. Ook heeft u het risico op Adblue problemen, zoals een brandend storingslampje. Hieronder leest u meer over de werking van Adblue. Ook kunt u contact met ons opnemen om uw probleem met Adblue te laten verhelpen.

Wat is Adblue?

AdBlue is een waterachtige oplossing die men gebruikt om tot 85 procent van de NOx-uitstoot (stikstofoxiden) om te vormen tot water en stikstof. Het product bestaat uit gedemineraliseerd water (67,5 procent) en erg zuiver ureum (32,5 procent). De vloeistof wordt geïnjecteerd in het uitlaatsysteem, tussen de motor en de SCR-katalysator (voor ‘Selective Catalytic Reduction’ of Selective Katalytische Reductie). Het ureum CO (NH2) bestaat uit ammoniak (NH3) en koolstofgas (CO2). Bij een temperatuur van 80 graden Celsius produceert het ureum NH3 (gasvormig ammoniak). Een chemische reactie breekt hierbij de NOx en het NH3 af tot N2 (stikstof) en H2O (water).

AdBlue is biologisch afbreekbaar en het vriespunt is bij -11 graden Celsius. Het mag niet op koude plaatsen worden bewaard en de samenstelling kan veranderen als het aan zonnestralen (UV) bloot wordt gesteld.

Hoe weet ik of mijn auto AdBlue gebruikt?

Het AdBlue-systeem gebruikt men in auto’s met SCR en dat zijn hoofdzakelijk Euro 6-dieselmotoren. In 2006 was de introductie van systeem in vrachtwagens en in 2014 was de introductie in de autosector. De belangrijkste merken die SCR in bepaalde modellen gebruiken zijn: Audi, BMW, Citroën, Ford, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mercedes, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Toyota en Volkswagen. In sommige auto’s zit de AdBlue-vuldop naast de dieseltankdop en in andere zit deze discreter weggewerkt.

De beste oplossing bij Adblue problemen: vervangen? Of wegschrijven.

Adblue problemen ziet u in de meeste gevallen aan een brandend motorstoringslampje. Soms heeft u zelfs beperkt motorvermogen, dit is ook wel bekend als de noodloop. Uw merkdealer of garage zal u adviseren de Adblue tank te vervangen, of in het minste geval het systeem laten regenereren.

Vervangen Adblue-systeem is kostbaar

Dit neemt echter hoge kosten met zich mee. Het vervangen van een Adblue-systeem ligt rond de € 1000,- a € 1500,- . Met het risico dat zelfs na vervanging van het Adblue-systeem storingen relatief snel terugkomen. Als eigenaar van een auto met Adblue  problemen heeft u daarom de keuze uit twee opties om de storingen op te lossen: u kunt het Adblue-systeem vervangen of; u kunt het Adblue-systeem uitschakelen.

Adblue systeem uitschakelen

Hoewel door het wegschrijven van een Adblue-systeem de uitstoot van NOx stijgt, heeft u hierna geen last meer van vermogensverlies, mogelijk vervuilde motoronderdelen en bijbehorende storingen. Bovendien komt uw auto na deze aanpassing nog steeds door de APK en dat is altijd mooi meegenomen!

Een overzicht van onze service vindt u op de pagina over onze diensten.