AdBlue uitschakelen

Een Adblue-systeem uitschakelen laat je eenvoudig in onze werkplaats doen. Hiermee verhelpen wij een breed scala aan problemen. Wij passen de software aan waardoor het bijtanken van Adblue niet meer nodig is. Zo bespaar je veel geld.
Hoe weet ik of mijn auto AdBlue gebruikt?

Het AdBlue-systeem gebruikt men in auto’s met SCR en dat zijn hoofdzakelijk Euro 6-dieselmotoren. Vanaf 2006 werd het systeem ingevoerd bij vrachtwagens en in 2014 in de autosector. De belangrijkste merken die in sommige modellen SCR gebruiken, zijn: Audi, BMW, Citroën, Ford, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mercedes, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Toyota en Volkswagen.

Soms zit de AdBlue-vuldop naast de dieseltankdop en andere keren is deze minder zichtbaar weggewerkt.

De beste oplossing bij Adblue problemen

Adblue problemen zie je in de meeste gevallen aan een brandend motorstoringslampje. Soms heb je zelfs last van een beperkt motorvermogen, dit is ook wel bekend als de noodloop. Je merkdealer of garage zal je adviseren om de AdBlue tank te vervangen, of in het minste geval het systeem laten regenereren.

Vervangen Adblue-systeem is kostbaar

Dit neemt echter hoge kosten met zich mee. Het vervangen van een Adblue-systeem ligt rond de € 1000,- a € 1500,- . Met het risico dat zelfs na vervanging van het Adblue-systeem storingen relatief snel terugkomen. Als eigenaar van een auto met Adblue  problemen heb je daarom de keuze uit twee opties om de storingen op te lossen: je kunt het Adblue-systeem vervangen of; je kunt het Adblue-systeem uitschakelen.

Wat is Adblue?

AdBlue is een waterachtige oplossing die men gebruikt om tot 85 procent van de NOx-uitstoot (stikstofoxiden) om te vormen tot water en stikstof. Het product bestaat uit gedemineraliseerd water (67,5 procent) en erg zuiver ureum (32,5 procent). De vloeistof wordt geïnjecteerd in het uitlaatsysteem, tussen de motor en de SCR-katalysator (voor ‘Selective Catalytic Reduction’ of Selective Katalytische Reductie). Het ureum CO (NH2) bestaat uit ammoniak (NH3) en koolstofgas (CO2). Bij een temperatuur van 80 graden Celsius produceert het ureum NH3 (gasvormig ammoniak). Een chemische reactie breekt hierbij de NOx en het NH3 af tot N2 (stikstof) en H2O (water).

AdBlue is biologisch afbreekbaar en het vriespunt is bij -11 graden Celsius. Het mag niet op koude plaatsen worden bewaard en de samenstelling kan veranderen als het aan zonnestralen (UV) bloot wordt gesteld.

Adblue systeem uitschakelen

Hoewel door het wegschrijven van een Adblue-systeem de uitstoot van NOx stijgt, heb je hierna geen last meer van vermogensverlies, mogelijk vervuilde motoronderdelen en bijbehorende storingen. Bovendien komt je auto na deze aanpassing nog steeds door de APK

1Wat zijn veel voorkomende Adblue foutcodes?
P20E8
P1632
2Wat zijn veel voorkomende voertuigen met Adblue problemen?
Eén van de meest voorkomende auto's is de Peugeot 308 1.6BlueHDI. Maar ook enkele Mercedes modellen kunnen hier veel last van ondervinden.
3Is het uitschakelen van AdBlue schadelijk voor mijn auto?
Nee, AdBlue uitschakeling is niet schadelijk voor je auto.
4Heeft het uitschakelen van AdBlue invloed op de APK?
Nee, doordat we het AdBlue systeem op de juiste manier uitschakelen heeft dit geen invloed op de APK.