Chiptuning: wat is dat eigenlijk en wat brengt dat met zich mee?

De meeste moderne automotoren worden door een computer (ECU) aangestuurd. Deze regelt continu de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip. Door chiptuning optimaliseren we de software die het motormanagement vormen binnen alle toleranties.

De chips in een ECU zijn geladen met software. Vaak is deze software ver binnen de maximale belasting van de automotor geschreven. Die ruimte biedt daarom de mogelijkheid om de automotor te chiptunen, zonder daarmee de motor te beschadigen.

Onze chiptuning aanpak

Met chiptuning stemmen wij die parameters opnieuw op elkaar af, maar dan optimaal. Dit alles resulteert bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddruk-verhoging tot 20 à 40% prestatieverbetering, dus meer koppel (trekkracht) en meer vermogen (topsnelheid). Bij atmosferische motoren is de winst 6 à 8%. Hierdoor trekt de auto sneller op en is de topsnelheid hoger. Bij een onveranderde rijstijl vermindert het brandstofverbruik door een verhoogd rendement van de motor. Met chiptuning wordt daarnaast de benzine- of dieselmotor levendiger en reageert deze sneller op gaspedaalbewegingen.

IK WIL MIJN AUTO LATEN CHIPTUNEN

Veel klanten vragen vaak om informatie naar de verschillende stages chiptuning. En vaak is daar nogal veel verwarring over. Want wat is nu het onderscheid tussen stage 1, 2 en 3? Hieronder leggen wij het jullie uit.