
Chiptuning: wat is dat eigenlijk en wat brengt dat met zich mee?
De meeste moderne automotoren worden door een computer (ECU) aangestuurd. Deze regelt continu de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip. Door chiptuning optimaliseren we de software die het motormanagement vormen binnen alle toleranties.
De chips in een ECU zijn geladen met software. Vaak is deze software ver binnen de maximale belasting van de automotor geschreven. Die ruimte biedt daarom de mogelijkheid om de automotor te chiptunen, zonder daarmee de motor te beschadigen.
Onze chiptuning aanpak
Met chiptuning stemmen wij die parameters opnieuw op elkaar af, maar dan optimaal. Dit alles resulteert bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddruk-verhoging tot 20 à 40% prestatieverbetering, dus meer koppel (trekkracht) en meer vermogen (topsnelheid). Bij atmosferische motoren is de winst 6 à 8%. Hierdoor trekt de auto sneller op en is de topsnelheid hoger. Bij een onveranderde rijstijl vermindert het brandstofverbruik door een verhoogd rendement van de motor. Met chiptuning wordt daarnaast de benzine- of dieselmotor levendiger en reageert deze sneller op gaspedaalbewegingen.
Veel klanten vragen vaak om informatie naar de verschillende stages chiptuning. En vaak is daar nogal veel verwarring over. Want wat is nu het onderscheid tussen stage 1, 2 en 3? Hieronder leggen wij het jullie uit.

De auto dient in goede conditie te zijn om getuned te kunnen worden. Zijn er twijfels over de staat van de auto? Ga dan eerst langs je vaste garage en laat de auto controleren voordat je contact met ons opneemt om de chiptuning te laten uitvoeren.
Ook zou je eerst een vermogenstest op onze testbank kunnen laten uitvoeren om het originele vermogen en koppel te achterhalen.

Het idee achter een stage 2 tuning is dat er meer lucht naar de motor stroomt wat uiteindelijk leidt tot extra vermogenswinst, oftewel meer PK en koppel. Als kers op de taart krijgt je auto natuurlijk ook dat mooiere sportieve geluid!
De vermogenstoename bij deze stage is vooraf niet aan te geven. Dit heeft namelijk te maken met onder andere het type modificatie en staat van de aanbouwdelen van de motor.

Ook hier geldt: de vermogenstoename bij deze stage is vooraf niet aan te geven. Houdt er ook rekening mee dat je je wagen meerdere dagen kwijt bent voor zo'n aanpassing.